NZV Ledennieuws Agenda Foto's/Verslagen Sponsoren Tips Forum Kopen/Verkopen
   
 
ALV's & NZV Specials
   
   

 

 
het weer
 
VISAVONTUREN
EEN BIJZONDERE VISDAG / EEN VERSLAG VAN WILLEM ZIJLSTRA

Zondag 3 juli is een select groepje “specimen hunters” de noordzee op gegaan om de gullen aan de schubben te komen, en voor de snoekvisserij in de winter een paar makreeltjes te verschalken. Er werd gekozen voor een, wat ze in verre landen, een 'BIG GAME' boot noemen, waar we met acht man op konden genaamd de ‘ KEMO SABE' die afgemeerd ligt in Lauwersoog.
De naam van dit 12 meter lange schip betekent ‘trouwe vriend' en ‘betrouwbare gids' wat weer afgeleid is uit de taal van de pottawatomie indianen dus wat kon er nog misgaan met de vangsten. Deze keuze was gemaakt omdat als je met een reguliere boot weggaat, waar vaak 70 man op kunnen, verschillende van ons slechte ervaring hadden met wat de vangsten betreft. En ik hoef denk ik ook niks te zeggen over het feit dat als je denkt dat je de vis van je leven aan de haak hebt geslagen je je buurman van aan de overkant van het schip bijna over de reling trekt omdat de lijnen verstrikt zitten.Nu konden we, omdat we met weinig man waren en een snelle boot ter beschikking hadden met een zeer behulpzame schipper, zelf eigenlijk een beetje bepalen waar we op wilden vissen en zeker hoe lang. Want wilden wij, omdat we dachten dat we te lang niks vingen, ergens anders heen dan gaven we dat aan bij de schipper en dan gingen we ergens anders vissen. Op het achterdek konden we met zeven man ruim staan en liepen we elkaar niet in de weg. Zeker een aanrader voor de echte vissers onder ons die geen last van zijn buurman wil hebben die denkt dat hij een dag weg is om te zuipen en het vissen eigenlijk niet leuk vindt.

Bij het eerste wrak waar we begonnen met vissen lagen al een paar bootjes die aardig aan het vangen waren. Het begon aardig te kriebelen en de hengels werden gepakt, klaar om het lood te laten zakken naar de gullen die daar op ons lagen te wachten. Tijdens de eerste drift over het wrak was het Johan die de eer had om de eerste gul van de de dag te vangen. We hebben een paar driften gemaakt over dit eerste wrak en vingen eigenlijk altijd wel een mooie gul en de mensen die hier een verenpatanoster gebruikten hadden ook nog een aardige bijvangst. Toen de vangsten wat minder werden zijn we verder gevaren naar een klein wrakje wat volgens de schipper alleen op zijn kaart staat en waar dus door andere boten niet gevist word. En ik weet niet of er dressuur bestaat bij gul maar op dit wrak vingen we aanzienlijk veel meer dan op het andere, waar al boten aan het vissen waren en dus vaker bezocht wordt. Na nog een aantal mooie wrakken bezocht te hebben was het alweer tijd om langzaam aan terug te varen. Over de vangsten hadden we niet te klagen en zelfs niet over dat we misselijk waren want er was niemand zeeziek. Tijdens het terugvaren hebben we ook nog even op makreel gevist en ook dat ging goed. Niet van die kleine makreeltjes maar mooie grote die, als je een licht spinhengeltje gebruikt, nog aardig sport geven. En geen tijd om een foto te maken....... Tijdens het terugvaren de vis schoonmaken en we mogen allemaal weer thuis komen. Na het terugvaren na Lauwersoog had iedereen een zeer tevreden gevoel, zeker als je kijkt naar wat er gevangen is, en zijn de volgende afspraken met de schipper alweer gemaakt.
Dan om eens op zeebaars te gaan vissen want ook dat kan namelijk met dit geweldig prachtig schip.

 

   
EEN SUPERDAG OP ZEE / EEN VERSLAG VAN JAN DE BRUIN

Wij zijn met 7 man een dagje gaan zeevissen, nu eens niet makrelen takelen met een bus vol dronken duitsers, maar gericht op wrakvissen. Al de hele week het weer in de gaten gehouden en s'morgens dan vol goede moed met de auto richting Lauwersoog.
In de haven aangekomen was de Tender al helemaal vol. We rijden naar de steiger waar de Dageraad en de Triton ligggen en onze boot de "Kemo Sabe"! We werden verwelkomt door de kapitein en zijn knecht en na wat uitleg gingen we richting de wrakken. De boot was hagelwit en voorzien van 2 motoren.


De Kemo Sabe is een echte aluminium Striker (biggame boot) en het is een hele belevenis om een dagje met dit schip mee te gaan. De kapitein gaat helemaal op in zijn werk en is een super enthousiast sportvisser en dat heeft hij ons dan ook laten zien. Eerste wrak niets, op naar de volgende..... Veel, erg veel gul. Hij bleef de kleintjes terug zetten en ons vrolijk van advies en raad voorzien. Zoveel en zulke mooie gullen hebben we in jaren niet gezien.
Dit was echt een super dag! Een dag om nooit meer te vergeten!

EEN PILOT-TRIP /EEN VERSLAG VAN ALFRED HULSEBOS

Zaterdag 2 juli beloofde voor een kleine groep vissers een heel bijzondere dag te worden.
Op deze dag ging het schip Kemo Sabe, de zee op met een aantal leden van het Nederlandse Zeehengelsport Vereniging. Niet zo maar een trip, nee een ware pilot trip speciaal om wat “vergeten” wrakken in kaart te brengen en dus misschien geen vis! De Ms Kemo Sabe, eigenaar Henk Broekema, is bijna het verenigingsschip van de N.Z.V.
Deelnemers van deze prachtige zaterdag waren Ab, Bas, Henk, Roald, Micha en Alfred. Henk is kapitein van de Kemo en Roald is navigator / deckhand en hij voorzag ons dan ook gedurende de hele dag van ons natje en droogje.
Om 9 uur gingen de trossen los, omdat wij van ver moesten komen, en nog voordat we Schiermonnikoog passeerden, serveerde Roald ons een stevig ontbijt. Uiteraard werd er een hoop gesproken over de trips die men al eens had ondernomen. Toen iedereen weer op de hoogte van elkaars avonturen was, werd het toch wel tijd de hengels op te tuigen. Henk had dus een aantal onbekende wrakken op het programma staan, waarvan hij benieuwd was of het wrak nog niet verzand was en of er überhaupt nog wel vis zat.
De eerste positie was geen succes en Henk heeft dus ook geen tweede drift meer gemaakt en direct de gashendel open getrokken naar het volgende wrak. Op dit wrak aangekomen visten de meesten met de paternoster uitgerust met muppets, maar we kwamen niet door de vele makrelen heen. Omdat we eigenlijk meer zin in gul hadden, konden de meeste makrelen weer terug naar school en wilden eigenlijk wel verder.
Het was de schipper die nog wou blijven omdat het wrak er goed uitzag en wel gullen moest leveren. Andere onderlijnen? Henk manoeuvreerde de Kemo nogmaals over het wrak, maar het bleven vooral grote makrelen. Het werd maar eens tijd om een pilker aan de lijn te monteren. En jawel, ik mocht de eerste gul naar boven drillen. Het was een mooie gul van 65 centimeter. Bas had ook een pilker aan zijn lijn gemonteerd en ving ook een pracht van een gul. Deze overtrof mijn vangst met maar liefst een decimeter. Snel hebben Bas en ik de pilkers uitgedeeld en nu werd er volop grote gul gevangen.


Ab wist echter steeds het wrak te haken, wat voor ons een indicatie was dat we nog steeds op de juiste plek waren.
Mischa ving voor het gemak makrelen op zijn onderlijn en een gul op zijn pilker. Dit wrak leverde enorm leuke visserij en veel vis op, zeker in de slijpgeul van het wrak. Toch naar het volgende wrak op deze expeditie. Dit was direct raak!
Ik bleef met de pilker vissen, maar op de octopusonderlijnen werden de gullen ook gevangen.
Zelfs Ab ving hier gullen met zijn verenpaternoster. Het kon niet op.
Omdat Henk het wrak goed had geplot, besloten we nog een laatste wrak aan te doen. Dit wrak bood echter alleen maar onder dak aan zeeanemonen, althans zo leek het…totdat ook hier vis naar boven kwam. Minder groot maar aan een lichte lijn geweldig. Toen werd het tijd om weer terug te keren. Maar niet voordat we nog wat makrelen van een wat groter formaat zouden vinden zoals de schipper ons had beloofd Op naar de juiste stek...en volop mooie grote makrelen.
De man een rookton vol in ‘no time'. Henk en Roald wilden aanvankelijk nog niet naar huis en wilden op zeebaars, maar de rest was moe en vond het welletjes voor vandaag, de kisten waren immers overvol.
De meeste gullen waren tussen de 70 en 95 centimeter. Bas ving de grootste gul van die dag. De makrelen waren tussen de 25 en 50 centimeter. Na de vis gekuist te hebben konden we lekker voor op de boeg genieten van een koud biertje.
De zon was het hiermee eens en scheen nog even om het geheel het juiste karakter te geven.
Het was zowel een fantastische visdag als een unieke ervaring.